Jak się skupić podczas czytania?

Czy Wy również miewacie problemy ze skupieniem się podczas czytania? Właśnie czytacie książkę, ale nagle zatrzymujecie się i myślicie sobie: "O co chodzi? Co się właściwie wydarzyło?". Gdy książka jest nudna- nic dziwnego, lecz co kiedy czytana przez was książka jest jedną z tych ciekawszych? Znacie to uczucie? Jeśli nie to naprawdę zazdroszczę, jeśli tak, to nie jesteście sami. Jednakże przygotowałam kilka sposobów, które pomogą Wam się skupić podczas czytania. Sama z nich wielokrotnie korzystałam i faktycznie pomagają. 

1. Zapewnij sobie komfort podczas czytania 
To chyba było do przewidzenia, prawda? W końcu nikt z nas nie lubi czytać czując się niekomfortowo, ponieważ wtedy nasze myśli bardziej krążą wokół zapewnienia sobie wygody. Ale co mam na myśli pisząc komfort przy czytaniu? Oczywiście nic innego jak dobre światło i wygodne siedzisko. Sami wiecie, że najlepiej jest czytać w świetle dziennym, jednak teraz w okresie zimowym czas, gdy na dworze jest jasno spędzamy w szkole/pracy. Przynajmniej ja tak mam. Dlatego należy włączyć sobie dobrą lampkę (najlepiej energooszczędną, aby nie płacić za dużo)  i usiąść blisko niej.  Oprócz jasnego światła należy znaleźć sobie wygodne siedzisko. Tutaj najlepiej sprawdzi się łóżko lub wygodny fotel, aczkolwiek nie wykluczam innych miejsc. Zależy gdzie komu jest wygodnie. Można również przewietrzyć sobie pokój. 
2. Wyłącz radio, telewizję i inne urządzenia zakłócające ciszę
Cisza także jest bardzo ważna podczas czytania. Chyba każdy z nas wie, że nie da się czytać, gdy w radiu puszczają najnowsze piosenki znanego zespołu lub w telewizji leci jeden z najpopularniejszych seriali, gdyż wtedy najczęściej słowa z książki mylą nam się z tymi, które lecą w urządzeniu. Wiem to z własnego doświadczenia, dlatego nie polecam Wam tego robić, ewentualnie można puścić sobie samą melodię lub piosenkę w innym języku. Jeśli jednak nie przeszkadza Wam czytanie przy polskich piosenkach to naprawdę podziwiam. 
3. Wyłącz telefon lub przynajmniej go wycisz 
Chyba każdy z nas na pewno choć raz miał taką sytuację, że podczas czytania przyszło powiadomienie. Miało się tylko sprawdzić co to, a skończyło się na przeglądaniu Facebooka lub innych portali społecznościowych. Nawet kiedy nie zważamy na powiadomienia to dźwięk sygnalizujący powiadomienie lub wibracja rozprasza nas i nasze myśli zaczynają krążyć wokół czegoś innego. Dlatego najlepiej jest wyłączyć internet w telefonie lub w ogóle telefon. 
4. Przestań myśleć o innych rzeczach 
Nierzadko zdarza nam się myśleć o innych sprawach podczas czytania książki i wtedy zamiast skupiać się na tekście to skupiamy się na czymś innym. Znam bardzo dobre ćwiczenie jak wyciszyć swoje myśli. Należy usiąść, zamknąć oczy i po prostu o niczym nie myśleć. Jedyne nasze myśli powinny skupiać się wokół oddychania. Kiedy dopadają nas natrętne myśli spróbujmy popatrzeć sobie na środek czoła. Wszystko należy robić rzecz jasna z zamkniętymi oczami. Następnie po odpowiednim wyciszeniu się po prostu wziąć książkę i zabrać się za czytanie. 
5. Nie czytaj z pustym żołądkiem
Czytania na głodniaka bardzo przeszkadza w skupieniu się. Zamiast być pochłonięci książką zastanawiamy się co by zjeść. Dlatego zawsze najlepiej czyta albo po posiłku, albo przed czytaniem coś jeść, aby nie odczuwać głodu. To samo dotyczy się picia, ale z tym jest już mniejszy problem, ponieważ można mieć butelkę wody pod ręką. 
Mam nadzieję, że moje sposoby Wam się przydadzą. Jeśli macie jakieś swoje na skupienie się to piszcie w komentarzach, bardzo chętnie z nich skorzystam, kiedy tylko nie będę mogła się skupić!
Natalia

Komentarze

  1. Ja akurat lubię czytać nie tylko w ciszy, radio, odgłosy domowe czy głosy typowe dla komunikacji, w której często zdarza mi się czytać, zupełnie mi nie przeszkadzają. U mnie to musi być też brak zmęczenia psychicznego, czasami po całym dniu jestem tak zmęczona, że litery mi się po prostu rozjeżdżają, wtedy albo rezygnuję albo decyduję się na lżejszą lekturę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Gdy jest się zmęczonym najlepiej lekka lektura i zeby szybko się czytało:)

      Usuń
  2. Ja do czytania muszę mieć absolutną ciszę, nad czym bardzo mocno ubolewam, bo nie zawsze są ku temu warunki. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja czytam albo w ciszy, albo włączam samą melodię. I przeważnie wyłączam internet. :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja lubię czytać książki przy muzyce, ale takiej z angielskimi słowami lub samej melodii, a co do natrętnych myśli to nie mam z nimi problemu

    OdpowiedzUsuń
  5. Oj bardzo, ale to bardzo pomocne rady! :) Musimy zaglądać częściej tutaj - obserwujemy <3

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajne rady dla mnie absolutna cisza to podstawa do tego by skupić się na tym co czytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie również, chociaż czasami czytam przy muzyce, ale to głównie w miejscach publicznych

      Usuń
  7. Akurat nie mam problemu ze skupieniem podczas czytania. No chyba, że lektura mnie wybitnie nudzi. Wtedy myśli rzeczywiście lubią odpływać...

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja lubię mieć ciszę w czasie czytania :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Sądzę dokładnie tak samo i zgadzam się z tymi zasadami :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja lubię przy muzyce, ale bez polskich słów:D

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja lubię mieć ciszę, aczkolwiek spokojna muzyka nie przeszkadza

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Czytelnicze podsumowanie stycznia 2019